Shopping Cart – 0kr

0 items

No products in the cart.

Laserns historia

Header

På sommaren 1969 ringde båtbyggaren och 14 fots seglaren Ian Bruce från Montreal till
båtkonstruktören och 14 fots mästaren Bruce Kirby i Connecticut och beställde en ritning på en
enmans-jolle som alla seglare skulle vilja ha.

Den skulle vara enkel att bygga, den skulle vara enkel att rigga, den skulle lätt kunna läggas på
biltaket och den skulle ha delbar mast. Efter två timmar i telefonen var en skiss färdig och den
liknar helt den Laser som nu finns över hela världen. Skissen i original sitter idag inramad på
Bruce Kirbys kontor. Ian Bruce byggde en båt och kontaktade segelmakaren Hans Fogh för att
designa ett segel.

Det gick lite trögt med utprovningen i början av 1970, Hans hade ju inte sett masten, men så
plötsligt kom han med ny version av seglet som drogs över masten och entusiasmen spred sig. Dave
Belfour, student på Mc Gill universitet i Montreal och Ians advokat Ward Mc. Kim hade intresserad
iakttagit projektet och lade sig nu i med kommentaren: ”ni är på rätt väg grabbar men inte kan ni
kalla båten Thank God it Is Friday (TGIF i seglet) eller Weekender, då får ni ingen båt såld”! Kalla
båten för Laser! Ians advokat bad att få registrera Laser world Wide som en seglingsprodukt och
hjälpa till med finansieringen.

Ian Bruce var lite tveksam till namnet och sa att den strålen känner väl ingen till. Han och hans fru
hade letat i olika böcker efter ett bra namn. Hur som helst fick Dave Belfour och advokaten gehör
för namnet Laser med argumenten; Laser-strålen den har framtiden för sig, med den kan man snart
göra nästan allting, och den kan bli både röd och grön! Så enades man om namnet Laser.

Ritningar och produktionsunderlag fastställdes. Höjden på Laser-skrovet fick justeras något så att sex båtar
gick in på höjden i den nya standard-förpackningen i världen; 20 fots containern. Tanken var att alla
Laser skulle göras i Montreal och levereras i 12-pack över hela världen segelklara med kärra, kapell
och allt samt glitgt mätbrev.

Så kom det sig att nu Lasern visades första gången i januari 1971 på New York Boat Show
och 144 båtar såldes på stående fot. Alla segel var gjorda i den modernaste av alla datorstyrda
skärmaskiner, alla exakt lika skurna med Laser-stråle. Den strikta en-typen och det låga priset
gjorde många seglare intresserade.

Ian Bruce och hans advokat kom nu på den geniala idén att det Kanadensiska landslaget skulle ta
med sig 36 Laser i tre containers till OS i Kiel sommaren 1972. Själv gastade Ian i Starbåt. Båtarna
seglades av OS-deltagarna på lediga stunder och den som ville fick ta med en Laser hem. Båtarna
gick åt som smör i solsken!
På så sätt spreds 36 Laser över hela seglarvärden på 14 dagar.

Utdrag från: Med Laser i 47år, av Bo Österberg.